Direktlänk till inlägg 9 juli 2013

Sömnparalys

Av Maria - 9 juli 2013 12:25

Sömnparalys är något jag bara hört talas om men aldrig varit med om, förrän igår natt.

Jag hade lagt mig och stängt av tv:n i sovrummet för att somna. Strax därefter "drömde" jag att jag låg i vårt sovrum kollade upp. Ögonen kunde jag röra men inget mer. Låg helt "förlamad" i sängen. Såg min man ligga brevid men kunde varken skrika eller röra mig. Jag kämpade för att vakna men kunde inte.

*mmm mmmmm!!!"  Fick jag ur mig tills efter en stunds kämpande började jag röra mig och fick ur ord från munnen och kunde äntligen röra mig och väcka A. Han var helt yrvaken och fattade inget.

Jag försökte förklara vad som hade hänt men han gick närmare och bara kramade om mig medans jag grät.
Det var en av de sjukaste och skrämmande sakerna jag har upplevt. Att varken kunna röra eller prata medans man låg "vaken".

Jag visste att jag drömde, sa till mig själv att "vakna nu för helvete! Vakna!!!"
Kändes som en kroppslig känsla där "själen" inte var i mig utan den var någon annanstans.

har som sagt hört om detta innan då min pappa berättat om detta. När min pappa levde var han en troende person. Han berättade att han varit med om detta förut fast då låg han på rygg och såg "djävulen" stå vi hans fötter och vägrade låta han vakna.
När jag började googla om sömnparalys så stod det faktiskt om just detta brukade förknippas med en upplevelse med "djävulen".

Nu tror jag kanske inte riktigt på just detta med djävulen, men jävligt läskigt var det. Helt sjukt hur hjärnan kan skoja med kroppen på detta sätt. Hjärnan stänger av allt i kroppen. Alla muskler och viljan att prata.
Usch!
Googlade och fick upp denna bild :


Kan säga att på nått sätt kändes det som detta. Fast jag kanske inte drömde om varelsen som höll mig så som på bilden men känslan av maktlöshet och rädsla var den samma.
Rätt intressant när man väl börjar läs hur och varför sömnparalys uppkommer.
Det enda jag vet nu att jag hoppas att det aldrig händer igen!


 
 
Stamp-E

Stamp-E

9 juli 2013 13:38

ja det händer mig då och då, främst under perioder med lite sömn och mycket stress.

det som händer är att, lätt förklarat, kroppen somnar medans hjärnan är vaken, så det är därför man inte kan röra sig....

jag har genom åren utvecklat en teknik där jag gungar mig tillbaka till verkligheten, men paniken är fruktansvärd. min fru har lärt sig att upptäcka tidiga tecken och skakar mig då, men är det en natt med många anfall så kan jag skita i att sova för det är grymt...

hoppas du slipper fler upplevelser med "maran" som upplevelsen kallas ibland, maran rider en på bröstkorgen...

man kan även få hallucinationer under denna upplevelse och det är därför folk kan uppleva att där är människor närvarande etc...

ha en bra dag

mvh Stamp-E

http://stamp-e.bloggplatsen.se

Maria

9 juli 2013 21:23

Tack hoppas jag slipper detta igen. usch hemsk är det speciellt om man upplever det ofta :S

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 9 juli 2015 20:34

Kolmården! På g hem nu! Himla trött men så värt att gå där i 6 timmar med barnen. Dom gillade det och jag älskade delfinshowen, så pass att jag grät haha! Höjdpunkten! Verkligen! Nu är vi som sagt på väg hem. Sjukt trött. Ska bli skönt att ko...

Av Maria - 8 juli 2015 01:43


Att kunna lägga sig sent , den nattugglan jag är, är ju semester! Men vaknar sent också . Så i mon kommer klockan att ringa runt 8.30. Får ta vara på dagen. Såg snabba cash livet delux tror jag den hette. Fan vilken film! Bra svensk film, bra skå...

Av Maria - 29 juni 2015 23:23


Ligger jag här igen och har en massa tankar. Är trött, men kommer inte till ro. När man börjar gräva i vissa tankar gör det svårare. Jobbar tre pass till sen går jag på semester. Efterlängtad semester! Jag är så värd detta! Försöker klura ut va...

Av Maria - 12 maj 2015 23:27


Åh tisdag! Denna tisdag! Bra dag idag! Nostalgisk då pappa har varit i mina tankar ofta . Han är där varje dag men just dom senaste har det varit mer. Sista dagen för barnen i skola/dagis. Sen lediga till måndag. Jag jobbar tre pass till sen är jag...

Av Maria - 16 mars 2015 23:30


Åh så är det fem veckor som rökfri idag! Sjukt vad tiden går fort ich lättare det blir! Men ibland så känner jag suget ganska mycket! Men sen går det över lika fort. Kan tillägga att det är min feberfria dag idag med! Usch fått halsont och feber . F...

Presentation


Jag är som jag är..

Fråga mig

1 besvarad fråga

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Följ mig på Bloglovin'

Follow on Bloglovin

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Översätt Bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards